Background

 En beretning om Flipped Classroom

Rasmus Kragh Wendelbo
  • VIDEO

  • INDLEDNING

    Jeg har fået lov til at give en personlig beretning om min indføring i og brug af Flipped Classroom i gymnasiet. For mig giver Flipped Classroom mulighed for mere aktivitet i klasselokalet. Sammenhæng mellem aktivitet og læring er den første af flere præmisser, jeg har købt for at anvende metoden. En anden præmis er overførsel af viden fra video til modtager. Overførslen kan være begrænset, og en video kan derfor aldrig stå alene. I min optik kræver den, at eleven arbejder med ind- holdet gerne før, under og efter gennemsyn – og gerne i samarbejde med andre.

    Korte videoer er for mig blevet en naturlig del af almindelig varieret undervisning, hvor eleven er den mest aktive. Nogen vil måske kalde denne situation Flipped Learning. Jeg har her valgt at bruge begrebet Flipped Classroom, som blandt andet dækker den efterhånden klassiske tilgang: Tavlegennemgang ses hjemme på video, og på skolen arbejder vi med fælles aktiviteter. Det kalder jeg af og til et flip. Men for mig er Flipped Classroom en hel række af tilgange, som kan bruges til at differentiere og give mere læring.

    Jeg er overbevist om, at Flipped Classroom bider sig fast og bliver en fast del af i min undervisning og af hele undervisningssektoren, om vi vil det eller ej. Selvfølgelig overvurderes mange nye tendenser, og Flipped Classroom skal finde sin form og sit leje, men er der enighed om, at aktivitet øger læring, og at båndbredden øges, er de pædagogiske argumenter og tekniske muligheder, der taler for mere Flipped Classroom, til stede.

    Uddrag
    Wendelbo, Rasmus Kragh. (2016). En beretning om Flipped Classroom, I: Schunk, Anders (red.). (2016). Flip din undervisning – en antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning Turbine Akademisk

  • FORFATTER

    Rasmus Kragh Wendelbo

    Rasmus Kragh Wendelbo.
    Cand.scient. fra Københavns Universitet. Lektor i biologi, kemi og bioteknologi ved Svendborg Gymnasium & HF. Han har undervist i gymnasiet og på HF gennem mere end 15 år, hvor han har praktiseret Flipped Classroom på mange forskellige måder og niveauer, og han regnes af nogen som en pioner på området. På nuværende tidspunkt er han en af de bærende kræfter i et 2-årigt Flipped Learning-projekt i region Syddanmark.

  • OM BOGEN

    Billeder.001

    Bogen Flip din undervisning. En antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning kan bestilles online hos Turbine Akademisk.
    Bestil bogen her.

    I denne antologi gives der et samlet billede af, hvordan Flipped Classroom og Flipped Learning er kommet til udtryk og anvendelse i en dansk skolekontekst. Bogens artikler er skrevet af førende eksperter og praktikere, som har erfaring fra grundskole, ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser.

    Når undervisningen flippes, skabes der et læringsrum, der via videointroduktioner sætter elevens læring i centrum. Bogen beskriver en didaktik, der gør dette muligt og redegør samtidig for, hvad der menes med aktiv, elevcentreret undervisning. Den præsenter også en række konkrete anvendelsesmuligheder for Flipped Classroom og Flipped Learning; den giver råd og vejledning i forhold til videoproduktion og kommer med ideer til og perspektiver på, hvordan arbejdet med synlige læringsmål og differentiering kan bidrage til elevernes læring.

    FLIP DIN UNDERVISNING henvender sig til lærere, lærerstuderende, vejledere på tværs af uddannelser og fag og andre med interesse for undervisning, læring og didaktik.

    Med bidrag af: Rasmus Kragh Wendelbo, Anders Schunk, Marie Lohmann-Jensen, Roland Hachmann, Tobias Kidde Skov, Henning Romme Lund, Peter Holmboe, Anne Boie Johannesson, Søren Jørgensen, Thomas Dyreborg Andersen, Kristian Kildemoes Foss, Henrik Levinsen, Morten Phillips, Peter Jespersen, Stine Karen Nissen, Uffe Lyngdal Sørensen, Morten Barasinski, Per Gregersen, David Jørgensen og Jesper Friis Larnæs.
    Mød forfatterne her.

    TITEL
    Flip din undervisning
    UNDERTITEL
    En antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning
    REDAKTØR 
    Anders Schunk
    UDGIVELSESDATO
    27.04.2016
    ANTAL SIDER
    260 sider
    INDBINDING
    Indbundet
    ISBN
    978-87-406-0904-2