Background

Min oplevelse som lærer

Morten Barasinski
  • VIDEO

  • INDLEDNING

    For nogle år tilbage stødte jeg tilfældigt på en artikel om Flipped Classroom. På daværende tidspunkt havde jeg ikke de nødvendige tekniske færdigheder til at realisere metoden, så jeg satte mig for at tilegne mig dem. Der skulle dog gå endnu et par år, inden jeg for alvor kom i gang med at flippe min undervisning. Det skete først, da jeg i 2013 stødte på endnu en artikel, denne gang i fagbladet Folkeskolen. Jeg startede med at bruge videoer, som andre lærere havde produceret. I dag bruger jeg Flipped Classroom (både egne og andres videoer), når det giver mening i min undervisning.

    Undervisning i faser
    For mig begynder arbejdet med Flipped Classroom i forberedelsen. I forhold til fx at undervise i litteraturanalyse tager jeg udgangspunkt i et didaktisk design i fire faser. Ud fra de fire faser ved jeg, hvilke videoer jeg skal bruge til undervisningen, og planlægger samtidig forløbets aktiviteter og evaluering.

    Didaktisk design i fire faser. Figur af Barasinski, Morten (2016).

    Didaktisk design i fire faser. Figur af Barasinski, Morten (2016). “Min oplevelse som lærer” I: Schunk, Anders (Red.) (2016): “Flip din undervisning. En antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning”. Turbine Akademisk

    Uddrag
    Barasinski, Morten (2016). Min oplevelse som lærer, I: Schunk, Anders (red.). (2016). Flip din undervisning – en antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning Turbine Akademisk

  • FORFATTER

    Morten Barasinski

    Morten Barasinski.
    Lærer, Den Frie Lærerskole. Projektleder, Skoleafdelingen, Silkeborg Kommune. Har de sidste 4 år arbejdet med Flipped Classroom som underviser i Silkeborg Kommune. Morten er nu ansat som projektleder i skoleafdelingen i Silkeborg Kommune, hvor han bl.a. har ansvaret for at udvikle brugen af Flipped Classroom/Learning på kommunes grundskoler og ungdomsuddannelser. Morten underviser i forbindelse med et forskningsprojekt i Flipped Classroom i regi af Metropol, læreruddannelsen i København.

  • OM BOGEN

    Billeder.001

    Bogen Flip din undervisning. En antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning kan bestilles online hos Turbine Akademisk.
    Bestil bogen her.

    I denne antologi gives der et samlet billede af, hvordan Flipped Classroom og Flipped Learning er kommet til udtryk og anvendelse i en dansk skolekontekst. Bogens artikler er skrevet af førende eksperter og praktikere, som har erfaring fra grundskole, ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser.

    Når undervisningen flippes, skabes der et læringsrum, der via videointroduktioner sætter elevens læring i centrum. Bogen beskriver en didaktik, der gør dette muligt og redegør samtidig for, hvad der menes med aktiv, elevcentreret undervisning. Den præsenter også en række konkrete anvendelsesmuligheder for Flipped Classroom og Flipped Learning; den giver råd og vejledning i forhold til videoproduktion og kommer med ideer til og perspektiver på, hvordan arbejdet med synlige læringsmål og differentiering kan bidrage til elevernes læring.

    FLIP DIN UNDERVISNING henvender sig til lærere, lærerstuderende, vejledere på tværs af uddannelser og fag og andre med interesse for undervisning, læring og didaktik.

    Med bidrag af: Rasmus Kragh Wendelbo, Anders Schunk, Marie Lohmann-Jensen, Roland Hachmann, Tobias Kidde Skov, Henning Romme Lund, Peter Holmboe, Anne Boie Johannesson, Søren Jørgensen, Thomas Dyreborg Andersen, Kristian Kildemoes Foss, Henrik Levinsen, Morten Phillips, Peter Jespersen, Stine Karen Nissen, Uffe Lyngdal Sørensen, Morten Barasinski, Per Gregersen, David Jørgensen og Jesper Friis Larnæs.
    Mød forfatterne her.

    TITEL
    Flip din undervisning
    UNDERTITEL
    En antologi om Flipped Classroom og Flipped Learning
    REDAKTØR 
    Anders Schunk
    UDGIVELSESDATO
    27.04.2016
    ANTAL SIDER
    260 sider
    INDBINDING
    Indbundet
    ISBN
    978-87-406-0904-2